امروز : اول بهمن ماه يک هزار و سيصد و نود و پنج
 
   تبریک عید

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/12/26
   عید

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/12/26
   20 نکته مهم در مورد تغذیه کودکان

 

20 نکته مهم در مورد تغذیه کودکان

1.     در زمان مطالعه و درس خواندن غذا نخورید . خوردن غذا باید در محیطی آرام و بدون استرس صورت بگیرد.

2.     به طور کلی غلات جزء مواد غذایی مهم هستند . در شب های امتحان فرزندان شما حتما در وعده شام از گروه غلات مثل برنج ، نان و سیب زمینی استفاده نمایند . فقط به میوه و پروتئین اکتفا نکنند .

3.     صبح روز امتحان بهتر است از موادی نظیر نان سنگک و تخم مرغ یا نان و پنیر استفاده نمایند . تخم مرغ توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می کند .

4.     اگر دانش آموز فرصتی برای خوردن صبحانه ندارد توصیه می شود از موز و مقداری کشمش استفاده شود.

5.     استفاده از سبزیجات مناسب مثل ریحان ، نعناع ،  کاهو و سیب در کاهش اضطراب مفید هستند .

6.     خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک به آرامش می کند . همچنین خوردن عسل و نوشیدنی حاوی عسل در کاهش اضطراب موثر است .

7.     خوردن جگر ، گوشت ، ماهی در تامین آهن بدن و امگا3 موثر است . غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت قرمز و ... میوه های خشک مثل برگه ، آلو ، خرما حبوبات و غلات کامل می باشد .

8.     مصرف میوه های تازه ، آب میوه های طبیعی و سبزیجات تازه توصیه می شود .

9.     در موقع مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ خودداری کنید .

10.       در ایام امتحان مواظب سلامتی خودتان باشید تا در معرض سرما خوردگی ، گرما زدگی ، مسمویت غذایی قرار نگیریم . از خوردن غذای بیرون از خانه خودداری کنیم .

11.       در طول روز آب آشامیدنی کافی بنوشید .

12.       از مصرف زیاد شیرینی ، شکر ، تنقلات خودددای کنیم زیرا ایجاد سیری کاذب و یبوست می کند .

13.       برخلاف تصور مواد چرب و شیرینی انرژی زا نیستند بلکه سبب چاقی می شوند .

14.       صبحانه غذای اصلی است حذف نشود .

15.       مصرف روزانه 1 لیوان شیر توصیه می شود .

16.       خوردن آجیل مثل بادام و کشمش و فندق که سرشار از منیزیم هستند توصیه می شود .

17.       خوردن چای پر رنگ و  قهوه محدود شود .

18.       در ایام امتحان مواظب مزاج خود باشید تا دچار یبوست نشوید.

19.       موقع خستگی استراحت کنید .

20.       تغذیه متعادل ، متنوع و متناسب داشته باشید .

 

 

 

 

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/10/20
   حرکات اصلاحی

باعرض سلام خدمت اولیای گرامی نتایج معاینات حرکات اصلاحی درصورت مشخص شدن اسامی دانش آموزان به اطلاع شما عزیزان  می رسد

با کمال تشکر کارشناس سلامت دبستان

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/10/09
   اطلاعیه

قابل توجه اولیا گرامی

با توجه به اینکه معاینات روتین بهداشتی فرزندان عزیز شما به پایان رسیده است . آن دسته از دانش آموزانی که مشکل بینایی ، تغذیه ، پوست و مو ، دندان و اندام حرکتی داشته اند و از اینجانب برگه دریافت نموده اند در اسرع وقت نتیجه مراجعه به پزشک را اعلام نمایند .

 

                                                                  با تشکر

                                                       کارشناس سلامت دبستان

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/08/20
   نکات مهم بهداشتی که باید به دانش آموزان آموخت

نکات مهم بهداشتی که باید به دانش آموزان آموخت

اگر علایمی مانند تب، سرفه، خستگی و ... در کودک خود مشاهده کردید، مانع رفتن او به مدرسه شوید. استراحت در منزل سبب تسریع روند بهبودی کودک می شود. همچنین از سرایت بیماری به بقیه دانش‌آموزان جلوگیری می کند.

 

 

 

 

 

با شروع سال تحصیلی، دانش آموزان سال اولی وارد مقطعی از زندگی خود می شوند که قبلا هیچ گونه آشنایی با آن نداشتند. هم زمان با ورود سال اولی ها به مدرسه عده ای از خانوداه ها هم با کودکان خود وارد قسمت جدیدی از زندگی خود می شوند.

 

 

 

رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت دانش آموزان مخصوصا سال اولی ها لازم است، زیرا در سایه نعمت سلامت است که می توان به تحصیل علم و دانش پرداخت.

 

 

 

 

در این مطلب نکاتی را برای والدین عزیز یادآوری می کنیم تا با رعایت آنها به حفظ سلامت کودکان خود کمک کنند :

 

 

 

1- به کودک خود یاد بدهید که چگونه و چه موقع دست های خود را با آب و صابون بشوید.

 

اگر کودکان قبل از ورود به مدرسه روش صحیح شستشوی دست های خود را یاد گرفته باشند، سپری محکم در برابر انواع بیماری ها و میکروب ها خواهند داشت .همچنین باید به آنها بگویید که چه موقع باید دست های خود را حتما با آب و صابون بشویند؛ مثلا بعد از دستشویی یا ورزش کردن یا قبل از خوردن خوراکی.

 

 

 

2- به کودکان خود آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

 

یکی از مزیت های همراه داشتن دستمال کاغذی این است که موقع سرفه و یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آن می گیرند و از پخش انواع میکروب ها در هوا و بیمار شدن دیگران (در صورتی که کودک مریض باشد) جلوگیری می کنند.

 

 

 

3- تمام واکسن های کودک خود را سر موقع بزنید.

 

اگر کودک تمام واکسن هایی که برای او مشخص شده است سر موقع تزریق کند (مثل واکسن سه گانه یا سرخک و ...)، در برابر بسیاری از بیماری ها مصون می ماند. اگر برخی واکسن ها را دوباره تزریق نکنیم، ممکن است که این بیماری برگردد و فرد را مبتلا کند .

 

بازی و فعالیت بدنی برای کودکان مثل اکسیژن برای ادامه حیات است و سبب رشد و تقویت سلامت روحی و جسمی آنها می شود

 

4- دست های کودک خود را با مواد مخصوص، ضدعفونی کنید.

 

کودکان به دلیل بازی کردن و لمس کردن بسیاری از اشیای اطراف خود، همواره دست های آلوده ای دارند و همیشه این امکان فراهم نیست تا دست های خود را با آب و صابون بشویند. بنابراین این طور مواقع می توانید از مواد ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که در داروخانه می فروشند.

 

 

 

5- به کودکان خود یاد دهید تا از تنقلات و غذاهای خانگی در زنگ تفریح و یا ناهار استفاده کنند.

 

متاسفانه امروزه با ایجاد بوفه در مدارس بسیاری از کودکان ترجیح می دهند از غذاهای آماده ای که با کالری زیادی دارند، استفاده کنند. اگر کودکان از همان دوران کودکی به ارزش غذایی که مادر تهیه می کند آگاه باشند، به ندرت از غذاهای آماده بوفه ها استفاده می کنند.

 

علت چاقی کودکان امروزی، استفاده زیاد از غذاهای پرکالری و کم تحرکی به دلیل بازی های رایانه ای می باشد.

 

 

 

 

 

 

6- کودکان خود را تشویق کنید تا فعالیت بدنی داشته باشند.

 

حتی اگر به دلیل محدودبودن فضای مدرسه، کودک شما امکان بازی در مدرسه را نداشت، حتما او را تشویق کنید تا در منزل و یا پارک فعالیت بدنی داشته باشد.

 

بازی برای کودکان مثل اکسیژن برای ادامه حیات است و سبب رشد و تقویت سلامت روحی و جسمی آنها می شود. همچنین کودکان در ضمن بازی کردن، چیزهای زیادی را یاد می گیرند.

 

 

 

7- هرگاه کودک شما به هر دلیلی بیمار شد، از رفتن او به مدرسه جلوگیری کنید.

 

اگر علایمی مانند تب، سرفه، خستگی و ... در کودک خود مشاهده کردید، مانع رفتن او به مدرسه شوید. استراحت در منزل سبب تسریع روند بهبودی کودک می شود. همچنین از سرایت بیماری به بقیه دانش‌آموزان جلوگیری می کند، به خصوص در مورد بیماری های واگیردار و مسری.

 

 

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/08/05
    20 توصيه بهداشتي براي سلامت دانش آموزان

20 توصيه بهداشتي براي سلامت دانش آموزان

 


والدین با توصیه نکات زیر به کودکان خود و نظارت بر اجرای آن، نه تنها موجب حفظ سلامت فرزندانشان می شوند بلکه به ارتقای سلامت جامعه نیز کمک خواهند کرد.

 


1-قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.

 


2- وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.

 


3- برای نوشیدن آب در مدرسه از لیوان خود استفاده کنند.

 


4- برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو باردر هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.

 


5- به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنند و برای میان وعده از لقمه های خانگی،خشکبار ومغزهايي مانند گردو،بادام،فندق وپسته وميوه هاي خشک مانند انجير،کشمش وبرگه هاي هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکي هاي سالم ومفيدي هستند استفاده کنند.

 


6- اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.

 


7- از فروشندگان دوره گرد اطراف مدرسه خوراکی نخرند.

 


8- صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند

 


9- مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.

 


10- در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه ها و مشکوک خودداری کنند.

 


11- در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.

 


12 - در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

 


13- مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.

 


14- خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

 


15- برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند حرکات ورزشی انجام دهند.

 


16- به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.

 


17- اصول درست نشستن و درست ایستادن را رعایت کنند تا از بروز بد شکلی های اندام در آینده جلوگیری شود.

 


18- اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از 10 درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.

 


19- در برنامه های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه های بهداشتی در مدرسه مانند بهداشت یاران همکاری نمایند.

 


20- در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.

 

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/08/05
   پدیکلوز

 

با عرض سلام خدمت اولیای گرامی با شروع فصل سرما و شیوع  بیماری  پدیکلوز( شپش)از جهت کنترل بیماری لطفا روزانه موی سر فرزند دلبندتان را مورد بررسی قرار دهید 

   ارسال شده توسط   زهرا صفری  در مورخ   1393/08/04